مرکز فرهنگی هنری شماره یک اردبیل

این مرکز از سال 1346 فعالیت های فرهنگی ،هنری و ادبی خود را آغاز نموده است . مرکز فرهنگی و هنری و ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره یک اردبیل، جزو اولین و قدیمی ترین مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل بوده که دارای بیش از .18000جلد کتاب می باشد.



خدمات مرکز :

 

  برگزاری کارگاه های هنری و ادبی  ویژه گروه های سنی 6سال کامل تا 16 سال

  اجرای فعالیت های فرهنگی،هنری و ادبی  ویژه اعضا حقیقی و مجازی

  اجرای نمایش های عروسکی و نمایش فیلم

بخش های مرکز :

 

  دارای دو کتابخانه کودک ونوجوان

امکانات ویژه مرکز :

 

  سالن مطالعه کودک و نوجوان / 2 کارگاه هنری و ادبی

امکانات کارگاهی :

 

  کارگاه نقاشی / کارگاه خوشنویسی / کارگاه سفال / کارگاه ادبی

خدمات فراگیر :

 

  خدمات کتابخانه ای(کتاب رسانی) و فعالیتهای فرهنگی و هنری و ادبی ویژه کودکان ونوجوانان

روز و ساعات فعالیت :

 

  مرکز تک شیفت از 8 صبح الی 14 عصر 

پرسنل :

 

  2 مربی فرهنگی- ۱ نفر مسئول مرکز - 2 نفر نیروی هنری - 1 نفر نیروی ادبی-1 نفر خدمات

شرایط عضویت :

 

  داشتن حداقل ۶ سال تا ۱۷ سال  و پرداخت شهریه ۱۲۰۰۰ تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی :

 

  میدان ورزش-روبروی بیمارستان بوعلی-داخل پارک کودک-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان-مرکز یک اردبیل

تلفن :

 

  تلفن :  33238900-045

مسئول مرکز :

 

  آقای جواد رضائیان


در صورتی که علاقمند به حضور در فعالیت های این مرکز بطور مجازی هستید، برروی تصویر زیر کلیک کنید


 

 

  • 1399/12/16 - 10:55
  • تعداد بازدید: 1659
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

یازدهمین ‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون استان اردبیل برگزار شد

یازدهمین ‌جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل با موضوع داستان طنز و ویژگی‌های آن، روز ۱۳ اسفندماه سال جاری در بستر فضای مجازی برگزار و دو اثر داستانی اعضا مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، این نشست با حضور عباس قدیرمحسنی نویسنده و مدرس ادبیات داستانی برگزار شد و او در ابتدای مباحث خود به نقل قول از مرادی کرمانی، پیش‌کسوت داستان طنز پرداخته و خاطرنشان کرد: نوشته‌ی طنز، نوشته‌ای است که به دل، درد بیاورد؛ به مغز، فکر و اندیشه و به لب، خنده؛ بنابراین صرف خندیدن نمی‌تواند نوشته‌ای را طنز کند.

وی درباره داستان طنز گفت: داستان طنز خیلی با داستان و ساختار داستان‌های دیگر متفاوت نیست. یعنی درواقع داستان طنز نیز باید تمام عناصر داستان چون طرح، پی‌رنگ، شخصیت‌ها، شروع و پایان را در خودش داشته باشد؛ اما علاوه بر آن‌ها یک چیزهای دیگر را باید اضافه‌تر داشته باشد.

قدیرمحسنی بابیان اینکه طنز بیانی و کلامی برای ما شوخ‌طبعی به وجود می‌آورد و ما را می‌خنداند، در ادامه افزود: داستان طنز به صورت کلامی شکل می‌گیرد، یعنی روی دیالوگ‌ها سوار می‌شود و بخش دیگرش به ساختار داستان برمی‌گردد. موقعیت داستان، حادثه و گره داستان که می‌تواند برای ما طنز ایجاد کند. درواقع روی دو عنصر زبان گفت‌وگوها طنز کلامی به وجود می‌آید و در ساختار داستان با یک موقعیت یا حادثه یا اتفاق یا ماجرا، طنز موقعیت شکل می‌گیرد.

دانش‌آموخته‌ی ادبیات داستانی در رابطه با طنز موقعیت نیز اظهار کرد: در این شیوه طنز معمولا دو عنصر باید باشد که اول اغراق است؛ یعنی بزرگنمایی، درواقع یک چیز کوچک را گسترش دادن و دوم تضاد است. در اغراق و بزرگنمایی ما یک اتفاق کوچک را بسط و گسترش می‌دهیم، به‌عنوان‌مثال می‌توان به داستان مربای شیرین مرادی کرمانی و در تضاد هم لورل و هاردی یا انیمیشن تام و جری اشاره کرد که در این مجموعه‌ها، شخصیت‌های متضادی را می‌بینیم که موقعیت‌های طنزی را به وجود می‌آورند.

او به شوخ‌طبع بودن نویسندگان طنز اشاره و اضافه کرد: آن کسی که طنز می‌نویسد بهتر است کمی شوخ‌طبعی در خودش داشته باشد.

قدیرمحسنی در پایان کلامش نویسندگان را به استفاده از تجربیات زیستی فراخوانده و تأکید کرد: استفاده از حوادث پیرامونی برای خلق یک اثر طنز خیلی مهم است، چراکه قابل‌لمس‌تر است و قطعاً اگر این کار را انجام دهیم، بیشتر موفق خواهیم شد؛ چون از تجربه زیسته‌ی خودمان استفاده کرده‌ایم و این نکته حایز اهمیت است.

در این نشست داستان‌های «مونالیزا» نوشته آیناز فتحی و «از شنبه» نوشته نگار وطن‌خواه توسط مربیان، اعضا و میهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت