مرکز فرهنگی هنری شماره 4 اردبیل

 این مرکز در دهه فجر سال 1383 با گرامیداشت یاد و خاطره شهید نوجوان " سعید وثوقی ایرانی" نام گذاری شده و فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی خود را با هدف خدمت به فرزندان این مرز و بوم آغز نمود.



خدمات مرکز :

 

  کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 6 سال کامل تا 18سال

  اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

بخش های مرکز :

 

  دارای  یک کتابخانه ثابت ویک واحد سیار

امکانات ویژه مرکز :

 

  سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن آمفی تئاتر / اتاق قصه گویی / 1کارگاه هنری و 1 کارگاه ادبی

امکانات کارگاهی :

 

  کارگاه نقاشی / کارگاه سفال / کارگاه ادبی

خدمات فراگیر :

 

 

روز و ساعات فعالیت :

 

  مرکز در دو شیفت از ساعت 8 صبح الی 17 عصر / روزهای زوج پسر و روز های فرد دختر

پرسنل :

 

  2 مربی فرهنگی سیار و ثابت- ۱ مربی مسئول مرکز - 1نفر نیروی هنری – 1نفر نیروی ادبی و 1 نفر خدمات

شرایط عضویت :

 

  داشتن حداقل ۶ سال تا ۱8 سال  و پرداخت شهریه  20000  تومان برای عضویت در مرکز حقیقی


نشانی :

 

  اردبیل، اسلام آباد وحدت 4 خییابان شهید فخریزاده نبش کوچه نسیم 1و 2

تلفن :

 

  تلفن :  04533477766

مسئول مرکز :

 

  خانم فاطمه حیدری علی کمر  


در صورتی که علاقمند به حضور در فعالیت های این مرکز بطور مجازی هستید، برروی تصویر زیر کلیک کنید


 

 

  • 1401/02/06 - 13:57
  • تعداد بازدید: 1528
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

برگزاری بیست‌ویکمین نشست انجمن ادبی شاعران نوجوان کانون استان اردبیل

بیست‌ویکمین نشست انجمن ادبی شاعران نوجوان (بهارناز) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل هم‌زمان با یاد روز فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری معروف به شیخ عطار نیشابوری، از شاعران و عارفان مشهور ایرانی قرن ششم و هفتم هجری در سالن کتابخانه‌ی مرکز شماره ۵ اردبیل برگزار شد.

ه گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان اردبیل، در این نشست پریناز ستونه از مربیان آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل به‌عنوان کارشناس برنامه حضور داشت و در ابتدای سخنانش اعضا را به طرح دیدگاهشان درباره شعر دعوت کرد.

ستونه با اشاره به اهمیت اندیشه در شعر، گفت: یک شعر داری خیال، موسیقی، عاطفه و اندیشه است و شاعر در سروده‌هایش جهان‌بینی خود را با خواننده اثر به اشتراک می‌گذارد و هیچ شعری نمی‌تواند بدون اندیشه تراوش کند.

او در کنار نقد آثار اعضا، به قالب‌های شعر کهن و معاصر اشاره‌کرده و افزود: اشعار کهن بر اساس اوزان عروضی از ابتدا تا انتهای یک قطعه شعری، از یک الگوی منظم پیروی می‌کنند و ترتیب قافیه‌ها در مصراع‌ها و بیت‌های یک شعر قالب آن را تعیین می‌کند؛ در اشعار معاصر چون نیمایی هم الزاما از یک وزن عروضی خاص در طول یک قطعه پیروی نمی‌شود و در شعر سپید و موج نو، وزن از میان برداشته می‌شود.

کارشناس برنامه در ادامه به مباحث موسیقی در شعر پرداخت و اضافه کرد: موسیقی در اشعار کهن به چند دسته تقسیم می‌شود: بیرونی (اوزان عروضی)، درونی (وحدت، تشابه، تضاد، صامت‌ها و مصوت‌ها)؛ موسیقی معنوی (شامل صنایع معنوی) و کناری (قافیه و ردیف).

پریناز ستونه بابیان اهمیت موسیقی معنوی در اشعار سپید، یادآور شد: این دست شعرها از هر دو وزن بیرونی و کناری آزاد هستند، ولی همچنان از موسیقی معنوی و درونی چون جناس‌ها، قافیه میانی و هم‌خوانی مصوت‌ها و صامت‌ها بهره می‌برند و همین امر یکی از عوامل زیبایی و وجه جمال شعرهای بی‌وزن محسوب می‌شود.

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: در موج نو همین موسیقی معنوی و کناری نیز حذف و سروده شاعر با کمک صور خیال (استعاره، مجاز و کنایه و ...) از نثر و متن ادبی متمایز می‌گردد.

شایان‌ذکر است، در این نشست تخصصی که روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، شعرهای زهرا ناصری، سوگند حسینی، نرجس احمدی و فاطمه شیخی به نقد و بررسی گذاشته شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت