انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

 

 

  • 1399/12/05 - 13:10
  • تعداد بازدید: 1563
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
با موضوع طرح «یک‌خطی در داستان» برگزار شد؛

دهمین‌ جلسه‌ی انجمن نویسندگان کانون استان اردبیل

دهمین‌ جلسه‌ی انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل با حضور سمیرا قیومی، نویسنده و مدرس داستان‌نویسی در بستر فضای مجازی برگزار و سه اثر داستانی اعضای انجمن، نقد و بررسی شد.

نشست انجمن نویسندگان کانون استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سمیرا قیومی در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مربیان و اعضای نوجوان، در نقد آثار اعضای انجمن ادبی آفرینش داستان بر نگارش طرح یک‌خطی تأکید کرد.

وی یادآور شد: وقتی‌ صحبت از طرح یک‌خطی داستان می‌شود، چه در مرحله‌ای که داستان می‌نویسیم و چه در مرحله‌ای که داستان را نقد می‌کنیم، این مزیت را دارد که همه‌ی زوایای فریبنده‌ی داستان کنار می‌رود و اصل داستان باقی می‌ماند؛ یعنی ما چه ماجرایی را داریم دنبال می‌کنیم.

مدرس و عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: طرح یک‌خطی معمولاً یک جمله است و هر داستان یک‌جمله‌ای هم یک فاعل، یک مفعول و یک فعل دارد.

او هم‌چنین در رابطه با طرح داستان نیز خاطرنشان کرد: سوالاتی از قبیل چی شده؟ چرا؟ به چه دلیل این‌طور شد؟ سوالاتی هستند که باید در طرح داستان به آن‌ها پاسخ گفته شود و اگر در داستان با سوال بی‌جوابی مواجه شویم درواقع مشکل از طرح داستان است.

 قیومی تصریح کرد: دوراهی‌هایی که در مسیر برای شخصیت داستان اتفاق می‌افتد باعث کشش و تعلیق در داستان می‌شود و این مقوله مانند کفه ترازویی است که باید بالانس شود تا تعلیق خوب شکل بگیرد.

مهمان برنامه در این نشست تأکید کرد که نویسندگان باید دقت کنند تا دچار کلیشه‌ها در داستان نشوند و باید دنبال پیدا کردن جزئیاتی باشند که خواننده از ملموس بودن آن لذت ببرد.

نویسنده و مدرس داستان‌نویسی همچنین به معماری در داستان اشاره‌کرده و گفت: نویسنده در توصیف و طراحی فضا و مکان‌ها باید به ساختار آن توجه داشته و جزییات را به دقت در نظر داشته باشد.

شایان‌ذکر است در این نشست داستان‌های «به خاطر تو»از نادیا قربانی زاد، «از پسش برمیام» نوشته طوبی حسین‌زاده و یاسمین انتظاری توسط مربیان، اعضای انجمن و مهمان برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت