قصه‌گویی و گوش سپردن به قصه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین و رایجترین راههای انتقال تجربه بوده و در میان اقوام مختلف ایرانی، قصه‌ها همچون گنجینه یا میراثی گران‌بها به نسل‌های بعد منتقل شده است. در نگاه آموزشی، تربیتی و پرورشی هم می‌توان نقش برجسته‌ای برای قصه درنظر داشت چرا که بسیاری از مسائل مهم در حوزه تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان را می‌توان با استفاده از قصه‌گویی ارائه کرد.

از این‌رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان پرچم‌دار قصه‌گویی در ایران با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی و تربیت مخاطب کنشگر، اقدام به تاسیس انجمن قصه‌گویی کرده است و در حوزه قصه‌گویی، قصه‌پژوهی، فعالیت‌­های قصه‌­محور، ترویج و آموزش قصه‌­گویی و نیز ساماندهی قصه‌­گویان زیرنظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان­ فعالیت می‌کند. انجمنی که با حضور چهره‌های شاخص حوزه به عنوان متولیان، کوشش می‌کند تا ضمن ارائه طرح ‌درس‌های مدون برای پرورش استعدادهای بالقوه، چتری برای حمایت از قصه‌گویان در 31 استان کشور باشد.

  • 1402/08/21 - 11:59
  • تعداد بازدید: 820
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
قصه‌گوی نوجوان کانون اردبیل:

قصه‌گویی مهارت خودباوری و خودکارآمدی را تقویت می‌کند

آیناز فتحی عضو نوجوان راه یافته به مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در استان اردبیل جشنواره‌‌های قصه‌گویی را عامل تقویت مهارت خودآگاهی و خودکارآمدی در نوجوانان دانست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، آیناز فتحی، عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره 3 کانون اردبیل و راه‌یافته به بخش نوجوانان مرحله استانی بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی در استان اردبیل در گفتگو با روابط عمومی کانون بابیان اینکه سابقه عضویت هفت‌ساله در مراکز کانون دارد، گفت: در طول مدت عضویت خود در کانون در بخش‌های زیادی فعالیت کردم که از آن‌ها می‌توانم به نمایش و تئاتر عروسکی، شعر سرایی، داستان‌نویسی و قصه‌گویی اشاره‌کنم که در سال 1401 نیز با قصه‌ «یورقونام» به بخش ملی بیست و چهارمین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی راه پیدا کردم.

عضو فعال کانون در اردبیل در ارزیابی خود از دستاورد برگزاری جشنواره‌ی قصه‌گویی در کانون اظهار داشت: کانون به‌عنوان متولی امر قصه‌گویی در کشور با برگزاری جشنواره‌‌های قصه‌گویی برای ما که به‌عنوان قصه‌گو در آن ایفای نقش می‌کنیم با فراهم ساختن فرصت یک تجربه‌ی سازنده، مهارت خودآگاهی و خودکارآمدی را در نوجوانان تقویت می‌کند.

وی بابیان اینکه به قصه‌هایی که در آن حوادث خیالی رخ می‌دهد علاقه‌مند‌است، داشتن شور و هیجان و نشاط در قصه را از نکات حائز اهمیت در انتخاب قصه‌های خود عنوان کرد.

فتحی در بیان اولین قصه‌گویی خود نیز اظهار داشت: اولین قصه‌گویی من از داستان نخودی برگرفته از کتاب «آی قصه قصه» بود که موقع اجرا هرچند استرس زیادی داتم اما درنهایت یک نوع احساس خودباوری و اعتمادبه‌نفس به من دست داد.

قصه گوی نوجوان کانون اردبیل، اجتماعی شدن و رشد میزان مطالعه بخصوص مطالعه در آداب‌ورسوم فرهنگ‌های مختلف را از تأثیر قصه‌گویی در زندگی خود عنوان کرد.

آیناز فتحی بابیان اینکه با قصه «نگاه» در بیست و پنجمین جشنواره قصه‌گویی شرکت کرده است، خاطرنشان کرد: این قصه روایت خاطره‌ای از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است که از زبان مادر بزرگوار ایشان نقل می شود.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت