مرکز فرهنگی هنری شماره 4 اردبیل

 این مرکز در دهه فجر سال 1383 با گرامیداشت یاد و خاطره شهید نوجوان " سعید وثوقی ایرانی" نام گذاری شده و فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی خود را با هدف خدمت به فرزندان این مرز و بوم آغز نمود.



خدمات مرکز :

 

  کارگاه های هنری ویژه گروه های سنی 6 سال کامل تا 18سال

  اجرای فعالیت های فرهنگی ویژه اعضا حقیقی و مجازی

بخش های مرکز :

 

  دارای  یک کتابخانه ثابت ویک واحد سیار

امکانات ویژه مرکز :

 

  سالن مطالعه کودک و نوجوان / سالن آمفی تئاتر / اتاق قصه گویی / 1کارگاه هنری و 1 کارگاه ادبی

امکانات کارگاهی :

 

  کارگاه نقاشی / کارگاه سفال / کارگاه ادبی

خدمات فراگیر :

 

 

روز و ساعات فعالیت :

 

  مرکز در دو شیفت از ساعت 8 صبح الی 17 عصر / روزهای زوج پسر و روز های فرد دختر

پرسنل :

 

  2 مربی فرهنگی سیار و ثابت- ۱ مربی مسئول مرکز - 1نفر نیروی هنری – 1نفر نیروی ادبی و 1 نفر خدمات

شرایط عضویت :

 

  داشتن حداقل ۶ سال تا ۱8 سال  و پرداخت شهریه  20000  تومان برای عضویت در مرکز حقیقی


نشانی :

 

  اردبیل، اسلام آباد وحدت 4 خییابان شهید فخریزاده نبش کوچه نسیم 1و 2

تلفن :

 

  تلفن :  04533477766

مسئول مرکز :

 

  خانم فاطمه حیدری علی کمر  


در صورتی که علاقمند به حضور در فعالیت های این مرکز بطور مجازی هستید، برروی تصویر زیر کلیک کنید


 

 

  • 1403/08/27 - 22:51
  • تعداد بازدید: 14
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

حضور نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در اردبیل/ نشست ادبی دو پنجره در هفته کتاب برگزار شد

در گرامیداشت سی و دومین دوره هفته ملی کتاب، نشست ادبی دو پنجره با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان در مرکز فرهنگی هنری شماره 5 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اردبیل برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، مرکز آفرینش‌های ادبی کانون استان اردبیل، در گرامیداشت هفته ملی کتاب، نشست ادبی دو پنجره با موضوع نقد و بررسی کتاب «وقتی مژی گم شد» به قلم حمیدرضا شاه‌آبادی را روز یکشنبه 27 آبان ماه 1403 با حضور نویسنده این اثر برگزار کرد.

ملیحه ملک‌زاده فرد مدیرکل کانون استان اردبیل در آغاز این نشست با اشاره به قداست قلم و آنچه نوشته می‌شود گفت: خداوند متعال در زمان اعراب جاهلی که بی‌سواد بودند، به قلم سوگند یاد می‌کند و جایگاه نوشتن را به‌عنوان یک مسئله مهم متذکر می‌شود.

وی با بیان اینکه قران کریم وسیله هدایت بشری نیز به‌صورت کتاب نازل‌شده است، اظهار داشت: گاهی یک جمله و یا داستان کوتاه، فکر و اندیشه خواننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این نشان از ضرورت توجه به امر نوشتن و کسب مهارت در این زمینه است.

مدیرکل کانون استان برگزاری نشست‌های تخصصی و نقد و بررسی کتاب با حضور نویسندگان نام‌آشنا و شناخته‌شده را فرصتی مغتنم برای مهارت‌آموزی اعضای کانون دانست و اعلام کرد برای استفاده از تجربیات و توانمندی‌های این نویسندگان، برگزاری این نشست‌ها به حضورت حضوری و یا مجازی تداوم می‌یابد.

مهدیه علیقلی زاده کارشناس ادبی کانون استان در این خصوص گفت: با برنامه‌ریزی انجام‌یافته اعضای انجمن ادبی، اعضای فعال کارگاه‌های تخصصی داستان‌نویسی و اعضای باشگاه‌های کتاب‌خوانی مراکز کانون استان، از اول آبان ماه کتاب «وقتی مژی گم شد» را مطالعه کرده و با برگزاری جلساتی همراه با مربیان خود به نقد و بررسی محتوایی این کتاب پرداختند.

وی با بیان اینکه در برگزاری برنامه ادبی دو پنجره 90 عضو نوجوان کانون مشارکت داشتند، اظهار داشت: اعضای حاضر در این نشست با بیان نکته نظرات خود در خصوص سوژه داستان، شخصیت‌پردازی، تناسب محتوا با گروه سنی و روایتگری در مورد دیدگاه و هدف نویسنده از نگارش این داستان سوالاتی را مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، پیش از این نیز نشست بررسی واقع‌نمایی در داستان‌های تاریخی با حضور حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده و پژوهشگر ادبیات عصر روز شنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۳ در مرکز فرهنگی هنری شماره ۵ کانون اردبیل برگزار شد.

حمیدرضا شاه‌آبادی در ابتدای صحبت‌های خود در این نشست به دو علاقه خود یعنی تاریخ و رمان و پیوند آن دو در آثارش اشاره کرد و گفت: انسان برای شناخت گذشته سراغ تاریخ می‌رود و همین نگاه موجب شده تا برخی از تاریخ به‌عنوان علم شناخت اکنون بر اساس بررسی گذشته یاد کنند.

وی با بیان اینکه هدف از مطالعه تاریخ ساخت دنیای بهتر است، اظهار داشت: این دیدگاه نشان‌دهنده اهمیت موضوع است چرا که می‌تواند باعث تغییرات بزرگ در زندگی فردی و جمعی بشر شود.

شاه‌آبادی در ادامه با اشاره به اهمیت تاریخ و رمان تاریخی، خودشناسی و دیگر شناسی را از کارکردهای رمان برشمرد و عنوان کرد: نویسندگی راهی برای درمان خود است؛ در رمان تحول شخصیت را تجربه می‌کنیم و می‌توان درک کرد آدم‌ها با چه توجیه‌هایی دست به رفتارهای خاص می‌زنند.

شاه‌آبادی در ادامه این نشست به اشتراکات و تفاوت‌های تاریخ و رمان پرداخت و گفت: باید دانست هر واقعیتی واقع‌نما نیست؛ یعنی در جهان واقعیت برخی اتفاق‌ها ممکن الوقوع است اما نمی‌تواند در جهان داستان آن را قبول کرد، چراکه باورپذیری اثر که اصل مهمی است کم‌رنگ می‌شود و به همین دلیل در داستان نویسنده سراغ واقع‌نمایی می‌رود.

وی رمان را تاریخ آزاد عنوان کرد که نویسنده برای نوشتنش نیاز به آوردن مستندات ندارد و می‌تواند با تخیل بین حوادث پل بزند.

این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، رمان تاریخی را سه نوع برشمرد و بیان داشت: رمان تاریخی که وفادار تاریخ است، رمان تاریخی که تاریخ در پس‌زمینه آن قرار داد و حوادث اصلی در جلوی آن نمایش داده می‌شود و نوع سوم که نیمه قرن بیستم رواج پیداکرده است رمان تاریخی فراساخت است ‌که هیچ ربطی به اصل واقع تاریخی ندارد و هر کس روایت خود از تاریخ را می‌تواند داشته باشد.

شاه‌آبادی تجربه زیسته را فهم نویسنده از جهان خود تعبیر کرد و از نقش و کارکرد آن در نویسندگی گفت.

گفتنی است، تشریح عناصر واقع‌نمایی در داستان‌های تاریخی چون تیپ، شخصیت‌پردازی، صحنه‌پردازی، توصیفات زمانی و مکانی، زبان، دیالوگ، فضاسازی و طرح و پی‌رنگ از دیگر موارد مطرح در این نشست بود.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت