انجمن داستان ، آخرین مرحله از فرایند تجربه ادبیات در میان اعضای برگزیده مراکز آفرینش های ادبی است . اعضا پس از گذراندن دوره های کارگاه نوشتن خلاق و کارگاه های ادبی داستان واجد شرایط ورود به انجمن داستان می شوند. دراین مرحله اعضایی که توانایی خلق اثر دارند، به شکل تخصصی با گونه های مختلف داستان آشنا می شوند. 

مهمترین اهداف تشکیل انجمن : ایجاد فضایی امن برای توسعه و ترویج «ادب نقد شدن و نقد کردن »در جامعه نوجوانان و جوانان پدیدآورنده آثار ادبی ، ایجاد فضای امن و سالم برای نوجوانان و اعضای ارشد، گسترش و تداوم ارتباطات اعضا و مراکز فرهنگی و هنری کانون در سطح تخصصی تر با یکدیگر و با کارشناسان ادبی کانون و چهره های ادبی شاخص استان و کشور ارتقاء سطح توانمندی های اعضای برگزیده ادبی آشنایی اعضا با جریان های ادبی معاصر و روز ،معرفی چهره های جوان و خلاق ادبی به جامعه ادبی کشور در حوره داستان ،ایجاد روحیه نقدپذیری ،تشویق و تربیت نگاه انتقادی در اعضا 

 

 

 

  • 1402/04/14 - 16:42
  • تعداد بازدید: 881
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
دربیست و نهمین نشست اعضای انجمن نویسندگان؛

«روز قلم» در کانون استان اردبیل گرامی داشته شد

با اجرای برنامه‌های مختلف ادبی در بیست و نهمین نشست اعضای انجمن نویسندگان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، «روز قلم» گرامی داشته شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست که روز چهارشنبه 14 تیرماه سال 1402 برگزار شد، داریوش علومی معاون فرهنگی کانون استان با تبریک دهه‌ی امامت و ولایت، در آستانه عید سعید غدیر خم، روز قلم را گرامی داشته و گفت: ادبیات هر کشوری میراث‌دار فرهنگ و انتقال‌دهنده‌ی اندیشه از نسلی به نسل دیگر است.

علومی با بیان اینکه ادبیات یکی از هنرهای هفت‌گانه جهان به شما می‌آید، اظهار داشت: هر هنری پیشینه‌ای دارد و پیشینه فرهنگ و ادبیات امروز ما ادبیات کهن است و آنچه که باید به آن توجه کنیم مطالعه این متون در کنار ادبیات‌معاصر است.

وی تصریح کرد: هدف ما در کارگاه‌های ادبی صرفاً پرورش شاعر و داستان‌نویس نیست، بلکه تلاش می‌کنیم تا اعضا در کنار کسب مهارت نوشتن، انسان‌هایی خلاق و خوش‌سیرت باشند و بتوانند باحال خوب زندگی موفقی داشته باشند.

معاون فرهنگی کانون استان در ادامه سخنان خود به تعریف کودکی و نیازهای آن اشاره کرده و گفت: درگذشته کودکان مینیاتوری از بزرگسالی بودند و فرصتی برای دیده‌شدن و بیان افکارشان نداشتند، آثار مکتوبی که ویژه این گروه باشد وجود نداشت و مواد خواندی‌شان از بین آثار تولید شده برای بزرگسالان تهیه می‌شد. اما امروزه دوران کودکی و نوجوانی تعاریف خود را دارد و جوامع پیشرفته با کسب آگاهی از این دوران برای رشد و پرورششان برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان و نوجوانی که اهل‌قلم هستند و از تجربیات زیستی خودشان در نوشتن بهره می‌گیرند به طور حتم در معرفی احوال، نیازها، خواسته‌ها و افکارشان برای شناخت دوران طلایی کودکی و نوجوانی  نقش مهمی خواهند داشت.  

مهدیه علیقلی‌زاده کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون نیز کسب مهارت اعضای انجمن در خلق آثار ادبی را نتیجه تلاش مربیان، حمایت‌های خانواده و جدیت اعضا دانست.

این کارشناس حوزه ادبیات به تأثیر مطالعه اعضای نوقلم در کسب مهارت نوشتن، اشاره کرده و گفت: ابزار اصلی هر نویسنده واژه است و کلمات زمانی قدرت پیدا می‌کنند که نویسنده بداند چگونه و در کجا باید از آنها استفاده کند. مطالعه این امکان را می‌دهد تا با اعجاز کلام و قدرت کلمات آشنا شویم و اجازه می‌دهد تا با اندوختن واژه‌ها و درک درست آنها، در بیان احساسات، عواطف و اندیشه‌مان توانمندتر شویم.

سمیه حسین‌زاده نماینده انجمن هم داشتن طرح در داستان را در نوشتن یک اثر الزامی دانسته و گفت: طرح نقشه راه شماست. در طرح داستان حوادثی باید بیایند که با هم رابطه دارند.

او در نقد اثری از محمد طرلانی عضو انجمن، بهره‌گیری از تجربه‌های زیستی و زبان طنز را از نکات مثبت اثر برشمرد و گفت: انتخاب لحن مناسب و زبان درست در داستان هوشمندی نویسنده را می رساند و نویسنده بسیاری از مشکلات خود و مردم اطرافش را با زبان طنز به تصویر کشیده است و اجازه می دهد تا مخاطب رفتارهای ناهنجارجامعه را به خوبی ببینند و در باره آن بیندیشد.

معرفی کتاب «آوای آفتاب» مجموعه‌ای از آثار خود اعضای انجمن و رمان «رها در بند عشق» اثری از زهرا ناصری، عضو مرکز فرهنگی و هنری شماره‌ی سه کانون اردبیل ، شاهنامه‌خوانی، پخش کلیپ از فعالیت‌های انجمن عضو انجمن، اثرخوانی و نقد اثر از برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت